torsdag 12. november 2009
Gaia en læringsressurs
Gaia er et læreverk i naturfag og samfunnsfag som er gitt ut av Gyldendal forlag. Jeg tar for meg boka som man har på 4 trinn. På internettsidene til Gaia kommer det tydelig frem at man har prioritert at boka skal ha gode illustrasjoner til teksten. Det begrunner de med at det er en svært viktig del av læringen på barnetinnet. I tillegg har boka et helt tydelig skille mellom hva som tilhører naturfag og hva som tilhører samfunnsfag. Umiddelbart virker det ikke som om at Gaia legger opp til mye bruk av IKT, men Gaia har en egen internettresurs med oppgaver som er tilpasset de ulike trinnene. Hvis man trykker inn på et trinn vil man få opp flere alternativer/kapitler. Så kan man videre derfra trykke seg inn på et kapittel og da får man opp oppgaver som omhandler kapitelets tema. Alle kapitlene er bygd opp på samme måte. Det er fem oppgaver. Oppgave 1er en oppgave der du får et og et spørsmål med 3 svaralternativer. Oppgave 2 er å sette strek mellom de riktige ordene, oppgave 3 er dra ordene under riktig plass i teksten, oppgave 4 er hvilket av de to alternativene passer inn i teksten, oppgave 5 er å plassere ord som hører i lag. Har disse oppgavene læringsverdi? For å vurdere dette vil jeg sette opp noen kriterier å vurdere ut ifra. Et kriterium er om oppgavene er spennende for elevene? Et annet er designet på oppgavene (Brukergrensesnitt) Et siste kriterium er om oppgavene er relevant i forhold til hva elevene skal kunne lære. Oppgavene som elevene får er ikke direkte spennende, og det at alle oppgavene/kapitlene er bygget opp på samme måter tror jeg fort gjør at elevene kan bli lei. Det kan bli for likt. Designet synes jeg er bra i form av at det er brukt fine klare bilder og passende farger, men det er helt frem til man kommer inn på oppgavene. Oppgavene inneholder mye tekst og selve oppgavesidene har ikke bilder og er fargeløse. Når det gjelder hvordan elevene skal besvare oppgavene så må de bruke datamusen for å klikke på riktige svar og å flytte ord og piler. Det at man bruker datamusen på denne måten gjør at alle elevene skal kunne ha kunnskaper nok til å klare å utføre oppgavene, det at de må flytte piler og ord gjør at de som ikke er så flinke på data får litt trening. Hvis jeg skal si litt om brukergrensesnittet så vil jeg si at det er ganske bra, for det er tilsynelatende lett å kommunisere med programmet, man brukermusen mest, designet er kjedelig, men godt forståelig, så på den måten er brukergrenesnittet bra. Problemet med denne klikk metoden er at noen elever blir veldig raskt ferdig med oppgavene siden de bare trenger å klikke. Læringsutbytte blir da dårlig hvis de bare klikker seg raskt igjennom. Jeg tror mange av elevene kommer til å gjøre dette fordi at de ikke orker å lese teksten. Mye av problemet kan ligge i at elevene i dag er veldig vant til data spill hjemmefra. Derfor synes de at det man møter på i skolen blir veldig kjedelig i forhold til det man møter på en datamaskin hjemme. Teoretikeren Dewey(1859-1952) kom med lerning by doing teorien. Det vil si at kunnskap blir konstruert gjennom praktisk aktivitet der grupper av mennesker samhandler innenfor et kulturelt fellesskap. Så hadde oppgavene vært mer basert på praktiske oppgaver der du for eksempel skal konstruere den mest stabile brua, istedenfor at du får et spørsmål om brukonstruksjon så tror jeg læringsutbytte ville vært mye større. Jeg tror hvertfall elevene ville syntes dette ville vært mye mer spennende. Så på design på oppgavene synes jeg Gaia skårer dårlig. Det neste jeg vil se på er om oppgavene er relevante i forhold til hva elevene skal ha lært etter 4 årstrinn i følge kunnskapsløftet. Kunnskapsløftet har 6 hovedtemaer som elevene skal ha vært i gjennom. De forskjellige hovedtemaene er: Forskerspiren, mangfold i naturen, kropp og helse, verdensrommet, fenomener og stoffer og til slutt teknologi og design. Hovedtemaene forskerspiren og teknologi og design kommer ikke helt til sin rett på internettresursene, disse temaene er litt mer praktisk tilrettelagt. Et av emnene på Gaia sin hjemmeside er kildesortering og kretsløp. Dette er et emne som ligger under temaet fenomener og stoffer i kunnskapsløftet. Her er spørsmålene veldig relevante og hvis elevene tar seg tid til og ordentlig se på oppgavene til dette emnet tror jeg det kan ha en god læringsverdi. Jeg synes generelt at de naturfaglige oppgavene på internettsidene til Gaia er gode og relevante. Elevene kan faktisk lære seg mange viktige naturfaglige begreper og utrykk ved å bruke internettresursen Gaia. En annen ting med sidene som jeg synes er bra er at de har et eget emne som går på bruk av internett. Dette emnet er med på å bevisstgjøre elvene i bruk av internett. Hvis jeg skal oppsummere vil jeg si at spørsmålene på Gaia er valide og gode, men designet er for dårlig, og på grunn av dårlig design (På selve oppgavene) synes jeg helhetsinntrykket til Gaia blir litt dårlig, for jeg tror de kjedelige oppgavesidene som er lite varierte som gir muligheten til at man kan klikke seg raskt gjennom gir dårlig læringsverdi for mange elever. Men brukergrensesnittet er brukbart, det er lett for alle som har basiskunnskaper på data å bruke læringsressursen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettEn grundig og flott vurdering av ressursen, Bent. Synes jeg kjenner ressursen nå. Har du prøvd den ut i skolen? slettet den forrige kommentaren bare fordi jeg skulle rette en skrivefeil.
SvarSlett